-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30885 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

چرا در كتاب مفاتيح الجنان در اعمال مشتركه ماه مبارك رمضان هست: هر كس دعاي اللهم ادخل علي اهل القبور السرور را بعد از هر نماز بخواند، خداوند همه گناهان او را تا روز قيامت ميآمرزد؟ آيا حقّ الناس و تمامي گناهان بخشيده ميشود؟

حق الناس جز با پرداخت حق و يا رضايت صاحب حق، مشمول عفو و بخشش خدا قرار نميگيرد.

كسي كه حق و حقوق ديگران را پايمال كرده، شرط پذيرش توبه او اين است كه ابتدا حق الناس را ادا كند و از آنان حلاليت بطلبد، سپس توبه كند. با خواندن دعا حق الناس بخشوده نميشود.

اين گونه روايات بر فرض صحّت، در صدد تشويق و ترغيب به خواندن دعا و اهميّت دادن به آن در ماه مبارك رمضان است.

قبولي دعاها و رسيدن به فيوضات و ثوابهاي آنها مبتني بر شرايطي است كه بايد ملحوظ شوند. اگر در اين گونه روايات آن شرايط گفته نشده، از روايات قرائت و شواهد ديگر استفاده ميشود، مثلاً در شرايط دعا آمده:

1- دعا كننده بد زبان نباشد.(1)

2- از حرام خواري پرهيز كند.

3- به كسي ظلم نكرده باشد.

امام صادق(ع) فرمود: هرگاه خواستيد دعايتان مستحبات شود، بايد كسب خود را پاكيزه كنيد و مظالم مردم بر گردنتان نباشد. دعاي كسي كه غذاي حرام ميخورد يا به ديگران ظلمي ميكند، مستجاب نميشود.(2).

از امام علي(ع) سؤال كردند: مگر خدا نفرموده است: ادعوني أستجب لكم، پس چرا دعا ميكنيم و مستجاب نميشود؟ حضرت فرمود: چون كه قلب هايتان به هست خصلت دچار شده است. چگونه دعايتان مستجاب شود، در حالي كه درهاي استجابت را به روي خود بستهايد؟!.(3)

بنابراين با خواندن دعا حقوق الناس از انسان ساقط نميشود. اگر انسان به همسايهاش يا به ديگران ظلم كند يا قتلي انجام دهد يا مالي از كسي تلف كند، بايد آنها را جبران كند.

(پاورقي1 ميزان الحكمة، عنوان 1197 و 1198.)

(پاورقي2 همان.)

(پاورقي3 همان، به نقل از اعلام الدين، ص 269؛ بحار، ج 90، 397. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.